”Vi må vente og se” – det har i store træk været erhvervslivets attitude, mens arbejdet med at bygge den københavnske metros Cityring har stået på. Alle kan regne ud, at trafikmønstrene omkring de nye stationer vil ændre sig, men de fleste vil gerne lige se præcist hvordan, før de investerer ud fra det.

Men nu er der kun to og en halv måneders ventetid tilbage. Tidligere var der en målsætning om at åbne Cityringen i juli, men Metroselskabet har mere end antydet, at man ikke nåede dén termin. Nu er man imidlertid så langt fremme, at man tør sætte en endelig dato på: Cityringen åbner den 29. september.

Når det sker, skal andelsforeninger nær stationerne være opmærksomme på, at hvis de har erhvervslokaler i stueetagen, vil disse også få mere værdi. Måske er et butikslokale, som det hidtil har været svært at leje ud, interessant for for eksempel cafeer eller kiosker.

At noget sådant sker, er faktisk ganske sandsynligt. Så sent som i dag, mandag, har Ejendomstorvet offentliggjort tal, der viser, at huslejerne i små butikslokaler er steget markant det seneste år – men også at flere af den type lejemål står tomme, så ejerne må sænke huslejerne, hvis de vil gøre sig håb om at finde nye lejere. Det dækker over et udskilningsløb, hvor de bedste placeringer bliver mere eftertragtede, mens det bliver sværere at finde lejere på sekundære placeringer.

Der er betydelige forskelle i, hvad man forventer af trafikken i de nye stationer. De største ventes at blive Rådhuspladsen og Gl. Strand.

Udenfor city forventes Trianglen på Østerbro med 11.000 passagerer om dagen i 2025 at blive en af de mest travle, og det er også her – og på de følgende stationer ved Poul Henningsens Plads og Vibenhus Runddel – at ejendomsspecialister forventer, at kvartererne vil blive mest påvirket. Årsagen er, at man her ikke i forvejen er godt betjent af togbaner. Det sker altså et væsentligt løft af den kollektive trafik.

Den mindste af de nye stationer ventes at blive Nuuks Plads på Frederiksberg, med blot 6000 passagerer om dagen i 2025.

For mange beboere langs Cityringen betyder indvielsen ikke blot et goddag til nye transportmuligheder, men også et længe ventet farvel til generne fra anlægsarbejdet. Men der er også ulemper: Bustrafikken bliver generelt forringet ud fra den hovedregel, at de ikke længere kører ind i city. Passagererne skal i stedet skifte til en metrostation. Se ændringerne i bustrafikken, der træder i kraft den 13. oktober, her.

 

 

Visualisering: Metroselskabet

Del dette: